RÉGI NAGYKŐRÖSI KÉPESLAPOK - SAJÁT KÉPESLAP, FÉNYKÉP ÉS KÖNYVGYŰJTEMÉNYEM A RÉGI NAGYKŐRÖSRŐL

VASÚTÁLLOMÁS - ERZSÉBET TÉR

A vasút.

A határba érve, nemsokára Nyársapát nagy és tágas állomásába robogunk, mely keletkezését nagyrészben Szarka Mihály kir. tanácsos áldozatkész buzgólkodásának köszönheti s mely a tanyai lakosság terményeinek közvetetlen fölvételére és továbbítására szolgál. Innen kezdve a vonat homoki szőlőtelepek között halad egészen Nagykőrösig, melynek kiemelkedő tornyait és emeletes házait a pályát szegélyező fáktól csak akkor látjuk, midőn már majdnem a pályaudvaron vagyunk. Itt volt valaha a Sirató nevű temető, melynek eredetét Tompa Mihály megénekelte. Az állomási épület meglehetősen dísztelen és a forgalomhoz viszonyítva, kicsiny. De annál nagyobbak az árúfölvételi épületek, azonban nyár idején, mikor az ugorka, dinnye és gyümölcs elszállítása óriási méreteket ölt, még ezek is szűknek bizonyulnak. Az állomástól délfelé van még a Fekete-megálló. Az államvasutak czegléd–kecskeméti szakasza 1853. szeptember 1-én nyílt meg a forgalom számára és ma már évente – az 1909. évi kimutatás szerint – 115.560 utas érkezik a nagykőrösi állomásra és kb. ugyanennyi indul is innen. Az árúforgalom a következő: érkezett 242.852 m teherárú és 115.728 m gyorsárú; föladtak 187.197 m teher és 82.120 m gyorsárút. A város érdekeit szolgálja az 1909-ben megnyílt czegléd–csemői motoros helyi érdekű vasút is, melynek végállomása a nagykőrösi határ éjszaknyugati sarkába esik. forrás

1930-as évek


A város az elsők között volt az országban, amely bekapcsolódhatott a vasúti közlekedésbe. Már 1846-ban elkezdődtek tárgyalások a Cegléd – Kecskemét pályaszakasz létesítéséről, de az 1848 – 49-es forradalom és szabadságharc közbeszólt, így végül 1853. szeptember 1-én adták át a vasutat.
Az állomást kezdetben Bokroson, a Cifrakert mögötti területen akarták elhelyezni, végül takarékossági megfontolásokból kerültoda, ahol most is áll. Ezt a határrészt régen Siratónak hívták, nevét az itt lévő ősi temetőről kapta. Az indóház az elmúlt 150 évbenszámtalan átalakításon esett át, eredeti megjelenésére szinte semmi nem utal. Hangulatos homlokzatát és árkádsorát az ésszerűsítésés modernizáció jegyében jellegtelenné alakították, tetőszerkezetét lebontották.
A XIX. század végén – XX. század elején a város komoly erőfeszítéseket tett egy másik – keskeny nyomközű – vasútvonal kiépítéséreis, mely a legmerészebb tervek szerint Tiszainoka, Újkécske, Nagykőrös, Lajosmizse, Kunszentmiklós, Tass helységeket érintettevolna, ám ennek a vasútnak a kivitelezése részben anyagiak, részben érdekellentétek miatt meghiúsult.
Szöveg forrása: Rácz Péter, Üdvözlet Nagykőrösről, (2005, Agenda Natura Kiadó, Veszprém)


***

Erzsébettér.

Kilépve a vasúti állomás épületéből, az Erzsébet-térre jutunk, melyen a villamos telep áll. Itt volt a múlt század második felében a Császár-kert, mely onnan kapta nevét, hogy mikor 1852 június 11-én egyedül és 1857 május 24-én boldogult hitvesével itt járt I. Ferencz József király, az e helyen volt ligetben tartották a népünnepélyt, ökörsütéssel kapcsolatban. A szerencsétlen végű Erzsébet királyné emlékére nevezték el újabban a teret. A villamostelep a város tulajdona, de a Magyar Siemens Schuckert Művek Villamos r. társ. tartja üzemben és a városnak 38.368 K évi bért fizet. A villamostelep 1910 májusában kezdte meg űzemét és a város közvilágítását 12 ívlámpa és 500 villamos körte látja el, melyek egész éjjel égnek. A város a közvilágításért 12.500 K bért fizet.

Az állomástól és a villamosteleptől délre, közel a vasútvonalhoz van a Gschwindt-féle gyár r.-t. konyak-, törköly- és szilvórium-főző telepe, mely 1896-ban épűlt, 7 lóerős géppel és 24 munkással dolgozik. forrás